Ervaringen met webshops

Heeft u wel eens iets online gekocht? Het zal niemand verbazen dat het aantal mensen, dat zich nog nooit aan een aankoop bij een webshop of webwinkel heeft gewaagd, met de dag slinkt. Tegenwoordig hoort het online zijn er gewoon bij en een internetabonnement valt zelfs binnen de vaste lasten. Datzelfde internet is allang niet meer alleen om informatie te zoeken en te vinden, of met anderen te mailen of te chatten. Alles, nou ja, bijna alles gaat hedendaags via het World Wide Web, of je het nu wilt of niet.
Niet alleen worden talloze diensten aangeboden, maar je kunt via webshops ook van alles kopen zonder dat je daarvoor naar een tastbare winkel hoeft te gaan. En het wordt nog netjes, althans meestal, bij je thuisbezorgd. Voor de computerspullen en witgoed kun bij Mediamarkt of Coolblue terecht en bij een webwinkel als City-Bikes.nl kun je een nieuwe fiets aanschaffen,. Alles is te koop op het net, en meestal tegen lagere prijzen dan in een fysieke winkel, vooral als je gaat shoppen op zogenaamde aanbiedingen sites.
Toch zal niet iedereen zomaar overstappen op aankopen via webshops. In een tastbare winkel is de hele transactie tastbaar, vandaar ook die term. We bekijken, proberen en passen het door ons gewilde product uit en weten ook precies waar we moeten zijn als we niet tevreden zijn. Bij webwinkels is dat proces virtueel en twijfelen we nog wel eens of het wel zo’n goed idee is daar iets te kopen. Na een eerste bijvoorbeeld positieve City bikes ervaring wordt het een volgende keer meestal een stuk gemakkelijker.

 

city bikes ervaringen

Een eerste vereiste van een goede webshop: kwaliteit

Net als fysieke winkels zijn er een aantal voorwaarden waar een goede webwinkel aan moet voldoen. De allereerste en belangrijkste is dat je goede spullen verkoopt.
Eén van de veelgebruikte motto’s van bijvoorbeeld de antiekwereld is ‘Kwaliteit verkoopt’ en dat geldt niet alleen daar, maar voor elk product. Misschien dat de term ‘goedkoop is duurkoop’ u bekender in de oren klinkt, maar dat hoeft niet altijd op te gaan. Het is sowieso een gegeven dat de online webshop haar of zijn artikelen vaak goedkoper aan kan bieden dan een tastbare winkel, vooral veroorzaakt door het hebben van minder overheadkosten.
Helaas weten klanten niet altijd wat goed en niet goed is en zijn daarom onder andere afhankelijk van de informatie die geleverd wordt door de verkoper. Bij een online webshop is die informatie meestal in te lezen materiaal, maar ook steeds meer via een online chat.
Datzelfde internet heeft echter nog meer te bieden, want u kunt op zoek gaan naar vergelijkende consumentenonderzoeken en reviews van de webwinkel en haar producten zelf.
Uiteraard geldt dit ook voor een fietswebshop als City-bikes.nl en haar eigenmerk fiets: Spirit, met nog veel meer City-bikes ervaringen op de website zelf.

Een tweede vereiste van een goede webshop: overzichtelijkheid

De eerste indruk bij een fysieke winkel begint al bij de buitenkant (hoe ziet de zaak eruit?), direct gevolgd door de ervaringen die je opdoet zodra je binnenstapt. Netheid en overzichtelijkheid zijn daarbij twee factoren die in het oog springen. Om een simpel voorbeeld te geven: de fietsenboer waar ik al jarenlang mijn fietsen koop, zal veel mensen afschrikken als ze binnenkomen. Fietsenverkoop zal in een land als Nederland altijd booming business blijven en het interieur getuigt daar ook van: het staat letterlijk mudjevol. De winkel is echter vlakbij en ik heb uitstekende ervaringen met hun producten, klantvriendelijkheid en service.
Een webshop is in eerste instantie afhankelijk van een goed ogende homepage, of thuispagina. Deze biedt immers de eerste aanblik, dient dus overzichtelijk te zijn en alle direct benodigde informatie te leveren. Niets is er vervelender als je eindeloos moet zoeken en klikken om te weten te komen wat een webwinkel te bieden heeft en hoe het allemaal werkt.
Een ander voorbeeld: de thuispagina van City-bikes.nl voldoet aan alle noodzakelijkheden en dat maakt een volgende stap, uitzoeken en mogelijke aanschaf van een fiets, een stuk aantrekkelijker.

Een derde vereiste van een goede webshop: veilige en snelle afhandeling van zaken.

Via de homepage en een bladeren en specificeren van onze wensen komen we op een gegeven moment tot een besluit en kiezen het product dat we willen hebben. Hoe het dan verder gaat, is van groot belang, waarbij duidelijkheid, eenduidigheid en veiligheid het zwaarst meetellen.
Uiteraard moet het duidelijk zijn wat je verder moet doen om in het bezit te komen van je aankoop: hoe te bestellen, hoe te betalen en hoe te ontvangen. Hierover mag geen enkele twijfel bestaan, je moet het liefst meteen begrijpen hoe het werkt. Tenslotte moet de betalingswijze voor 100% veilig zijn met goedgekeurde betaalmethoden. De meest gebruikte zijn de kredietkaart, IDEAL en Paypal, maar ook een achteraf betaalmethode als Afterpay wordt steeds meer gebruikt.
De levering moet snel gaan. Vaak zien we dat webwinkels adverteren met het afleveren binnen één dag, maar het kan best langer duren. Op zich is dat niet zo erg als de webshop dat maar vermeldt en zich er ook aan houdt. Een goede webwinkel zal zelfs netjes mailen als het nog langer gaat duren en daar ook een goede reden voor geven. Miskleunen hierin worden meteen afgestraft en men is de klant kwijt.

Tenslotte de vierde en laatste vereiste van een goede webshop: klantenservice

Hoewel de dienstverlening aan de klant in al de eerder genoemde vereisten een rol speelt, bedoelen we hier voornamelijk de wijze waarop een klant behandeld wordt indien het niet helemaal goed gaat met de bestelling. Dat kan al beginnen met het vooraf annuleren van de bestelling, het omzetten van een bestelling, het aanpassen van een product of hoe een defect product wordt gerepareerd en alle activiteiten die daarmee gepaard gaan.
Als je bijvoorbeeld een fiets bij City-Bikes koopt, dan is dat vaak niet alleen een vervoersmiddel, maar heeft het ook een persoonlijk tintje. Gaat het mis, dan wil je dat het snel en vakkundig opgelost wordt. Hoe beter dit gebeurt, hoe eerder een klant zal terugkomen of de webshop zal aanraden bij anderen. Via reviews, recensies en beoordelingen kun je een aardig idee krijgen hoe goed een webwinkel met klachten omgaat en op basis daarvan bepalen of je met die winkel in zee wilt gaan of niet.

Zolang je zelf nog niets gekocht hebt, ben je afhankelijk van de City-bikes ervaringen van anderen om een oordeel te kunnen vormen over hoe goed de webshop is. Dat kun je dan verder doen aan de hand van de hierboven vermelde vier vereisten voor een goede webwinkel.